Gandrīz katrās kāzās kāds man uzdod jautājumu: “Edgar, kāpēc Tu kāzās fotogrāfē ar divām kamerām?”
Īsā atbilde uz šo jautājumu parasti ir: “Ar vienu kameru varu uztaisīt platāku kadru, bet ar otru tuvplānu.” Parasti pēc šādas manas atbildes vairāk jautājumu neseko, bet īstenībā jau atbilde varētu būt daudz garāka. Tad nu šeit būs garā versija.
Divas kameras ir tādēļ, lai varētu strādāt ātrāk, nemanāmāk un drošāk.
Ātrāk – uz vienas kameras parasti ir uzstādīts objektīvs, lai varētu fotografēt kopskatus, bet uz otras kameras objektīvs, lai varētu bildēt tuvplānus no attāluma, tādējādi man nav vienmēr jābūt blakus notikumam, bet varu atrasties, piemēram, 15 metru attālumā no notikuma, bet nofotografēt tā, it kā es atrastos blakus. Šādi es varu vienlaikus atrasties tuvu un tālu. Ja es strādātu ar vienu kameru, tad brīdī, kad es atrastos tālāk no notikuma vietas, un man uz kameras man būtu objektīvs, kurš paredzēts plašākiem skatiem, tad man būtu trīs iespējas: 1) fotografēt ar objektīvu, kurš paredzēts plašākiem skatiem, bet tādējādi zaudējot notikuma sajūtu, jo bildē parādīsies daudzas liekas lietas, kas novērsīs uzmanību no īstā notikuma; 2) skriet klāt, lai nobildētu notikumu tuvumā, bet pastāv liela iespēja, ka notikums jau būs beidzies kamēr būšu pieskrējis pietiekami tuvu; 3) mainīt kamerai objektīvu, lai nobildētu notikumu tuvumā no attāluma, bet arī šajā versijā pastāv iespēja, ka notikums jau būs beidzies. Tāda pati situācija var veidoties gadījumā, ja uz kameras ir objektīvs, kurš paredzēts lai bildētu no attāluma, bet esi tai brīdī pārāk tuvu notikumam, lai nofotografētu visu notikumu.
Nemanāmāk – kā jau minēju pie Ātrāk, tad man nav vienmēr jābūt blakus, lai varētu nobildēt tā, it kā es būtu blakus. Kāds teiks: “Bez tā jau var iztikt!” Jā, var iztikt, bet esot nostāk no notikuma, gan jaunais pāris gan kāzu viesi var justies brīvāk un nedomāt par to, ka viņi tiek fotografēti, tādējādi bildes būs daudz dabiskākas un ar patiesām emocijām. Un es kā fotogrāfs netraucēju jaunajam pārim un viesiem ar lavierēšanu starp visiem, lai iemūžinātu notikumus un emocijas.
Drošāk – Drošība, tā vienmēr ir ļoti svarīga. Mēs nekad nevaram zināt, kurā brīdī var pārstāt strādāt foto kameras atmiņas karte un tādējādi pazaudēt visas kāzu bildes un nekad nevaram zināt, kurā brīdī var pārstāt strādāt foto kamera un tādējādi liedzot mums iemūžināt visus kāzu notikumus. Abos šajos gadījumos jaunais pāris var palikt bez bildēm un var tikt sabojāts skaistais notikums. Lai izvairītos no nepatīkamiem brīžiem, es lietoju kameras, kurām ir divas atmiņas kartes, tādējādi bildes vienlaicīgi tiek rakstītas divās kartēs un ja nu gadījumā vienai kartei pēkšņi kas notiks, tad man vienmēr būs otra, rezerves kopija. Protams, man ir arī vairākas rezerves atmiņas kartes, ja nu gadījumā vajag kādu nomainīt vai arī, ja kāda no kartēm ir pilna. Tieši tas pats ir ar foto kamerām. Mēs nekad nevaram zināt, kad tā pārstās strādāt. Tāpēc vienmēr ir divas kameras. Protams, tas neizslēdz iespēju, ka abas kameras var pārstāt strādāt, bet tas samazina risku. Šeit derētu teiciens – “Vairāk ir labāk”.
Mums, fotogrāfiem, vienmēr ir jāatceras, ka esam izvēlējušies profesiju, kurai ir jāpieiet ar ļoti lielu atbildību. Mums tiek uzticēts iemūžināt tādus dzīves notikumus, kur fotogrāfa kļūdas nav pieļaujamas. Tāpēc es strādāju ar divām kamerām!
“Un ilgāk par mirkli — nekas nespēj būt, Un vairāk par mirkli — mums neiegūt. “
Imants Ziedonis